اخبارویژه

دلايل بروز پرواز زدگي يا جت لگ و درمان آن

به گزارش وب سایت فلایت گلوبال، محققان طي مطالعات خود متوجه شده اند كه مسافران در سفرهاي بلند هوايي به پرواز زدگي دچار مي شوند.  شايد عبارت جت لگ يا پروازدگي را شنيده باشيد. در پرواز زدگي ، الگوي خواب مسافر به هم مي ريزد كه بيشتر به دليل سفرهاي بلند هوايي و حركت از يك منطقه زماني به منطقه زماني ديگر است.

محققان براساس مطالعات به اين نتيجه رسيده اند كه عوارض و تاثيرات جت لگ بسيار شديدتر از تصورات ما است. دانشمندان براساس تحقيقات خود پي برده اند كه جت زدگي مي تواند اندام هاي داخلي بدن را متاثر كرده و باكتري ميكروبيوتا كه در داخل روده يافت مي شود را بهم  مي ريزد. اين پديده شوم گات لگ ناميده مي شود و اندام هاي بدن را بهم مي ريزد. عوارضي مانند يبوست ، اسهال و كاهش اشتها مهم ترين عوارض آن هستند.

محققي بنام كارولين ولبري و استاد دانشگاه دانشكده پزشكي دانشگاه جرج تاون، در شهر واشينگتون، براي جلوگيري از مبتلا شدن به اين عوارض چند توصيه پزشكي را منتشر كرده است. ماسك چشم يكي از راه حل هاست كه باعث رفع بي حالي شده و ساعت بدن خود را كنترل كرده و از سستي آن نيز جلوگيري كنيد. او حتي در مورد گات لت مقاله جامع را در واشيگتون پست منتشر كرده است.

سفرهاي بلند هوايي، ساعت طبيعي بدن شما را بهم مي ريزد و در نتيجه فعاليت هاي بدن به اختلالاتي دچار مي شود. در نتيجه به تدريج فعاليت هاي روزانه شما بهم مي ريزد. با سفرهاي هوايي، بدن شما، شب و روز را خيلي خوب تشخيص نمي دهد و به تدريج در بدن شما اختلالاتي رخ مي دهد.

قسمتي از مغز بنام سوپراکیاسماتیک (Suprachiasmatic)  فعاليت اندام هاي داخلي و باكتري معده را كنترل كرده و آن ها را منظم كرده و برنامه ريزي مي كند. برهمين اساس است كه شما در مناطق مختلف زماني در كره زمين احساس گرسنگي يا سيري مي كنيد. سفر به مقصد يا شهر در يك منطقه زماني مختلف باعث مي شود تا احساسات متفاوتي را تجربه كنيد.

بهم ريختن اشتها و يبوست و استفاده مكرر از سرويس بهداشتي همان عوارض گات لت است. دانشمندان متوجه شده اند كه ميكروبيوم روده بخاطر پروازهاي بلند هوايي بهم مي ريزد و بيماري هايي مانند يبوست و اسهال ناشي از بهم ريختن اين باكتري است.

پروفسور ولبري اعلام كرده كه به محض رسيدن به مقصد مي توان عادات هاي غذايي را در مقصد دوباره تنظيم كرد.براساس توصيه متخصصان غذايي، در سفرهاي هوايي، كم غذا بخوريد تا به سوء هاضمه دچار نشويد. اگر در زمان هاي غيرمعمول غذا بخوريد معده شما به ناراحتي هايي دچار مي شويد بخاطر اين كه معده شما عادت كرده كه در زمان هاي معيني غذا دريافت كند.

البته همه افراد نمي توانند در سفرهاي بلند هوايي، به پرخوري روي نياورند، بخاطر اين كه پرخوري مي تواند كمبود خواب را جبران كند. تغذيه قبل از پرواز و عدم خوردن مواد خوراكي در پرواز مي تواند اين مشكل را جبران كند. بهتر است كه آب و هيدراته بدن خود را حفظ نماييد و اين كار از بروز مشكلات گوارشي در شما جلوگيري خواهد كرد.

هميشه دو تا سه ساعت قبل از بيداري،  يكي از مهم ترين اتفاقان بدن رخ مي دهد كه باعث حفظ فعاليت هاي بدن در طول ۲۴ ساعت بعد مي شود. در اين مدت آب بدن در طول ۲۴ ساعت گذشته به حداقل مي رسد و در زمان خواب با زمان طبيعي بدن همزمان مي شود. پروفسور ولبري در اين مورد اين چنين بيان مي كند:

زماني كه دماي بدن شما به شدت كاهش مي يابد، به خواب مي رويد و با افزايش دماي بدن از خواب بلند مي شويد. در پروازهاي بلندهوايي بدن شما براساس مبداء فعاليت مي كند. در نتيجه دماي بدن شما در حالت خواب كم مي شود.  حال اگر در آن لحظه در داخل هواپيما فيلمي را تماشا مي كنيد، بدن شما سست شده و در طول روز بعد هم اين گونه خواهيد بود. قرارگرفتن در معرض نور اين حالت را تشديد مي كند.

بدن با نور دوست دارد كه فعاليت هاي خود را شروع كند ولي برعكس دماي بدن تان پايين است و بايد به خواب برويد. در نتيجه پرواز زدگي هاي شما شديدتر شده و عوارض گات لگ نيز تشديد مي شود.

حال هواپيماي شما در چه جهتي حركت مي كند مي تواند به تشديد يا درمان اين عوارض منجر شود. به طور مثال اگر از نيويورك به پاريس سفر مي كنيد بايد قبل از خواب، چشمان خود را ببنديد و كابين هواپيما نيز تاريك باشد. دماي بدن شما ۲ يا ۳ ساعت قبل از بيدار شدن از خواب كاهش مي يابد. بلافاصله بعد از بلندشدن بدن خود را در معرض نور قرار دهيد تا بدن شما شروع به فعاليت كند. بدين ترتيب كاهش دماي بدن شما متناسب با زمان محلي مقصد تنظيم خواهد شد.

به طور مثال مسافري كه از نيويورك به پاريس پرواز مي كند دماي بدن او در ساعت ۵ صبح كم مي شود و بايد تا ساعت ۱۱ صبح در تاريكي بماند تا بتواند بدن خود را با ساعت محلي مقصد هماهنگ كند.  زماني كه از غرب به شرق مسافرت مي كنيد اين ساعت و جريان برعكس خواهد بود. به طور مثال اگر از پاريس به نيويورك پرواز مي كنيد، در ابتدا بايد در معرض خورشيد قرار بگيريد و بعد با چشم بند يا عينك آفتابي، بدن شما تاريكي را تجربه كند.   براساس اين برنامه ريزي، دماي بدن شما در ساعت نزديك به ساعت ۴ كم مي شود. در صورتي كه شما بين ۶ تا ۷ صبح بيدار شويد. بدين معني كه بدن شما بايد تا ساعت ۱۰ صبح در معرض روشنايي قرار داشته باشد و بعد با تاريك كردن محل، به خواب برويد. شما مي توانيد ساعت بيداري و خواب خود را به هنگام سفرهاي هوايي با ابزارهاي آنلاين محاسبه كنيد.

 دانشمندان اعلام كرده اند كه با چرت كوتاهي قبل از پرواز، روز بعدي را سرحال خواهيد بود. مي توانيد از ۱۰ تا ۹۰ دقيقه چرت بزنيد و روز بعد شاداب باشيد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هشت =