اخبارویژه

در تاريخ آمريكاي جنوبي، كدام سانحه هوايي مرگبارترين بود؟

به گزارش وب سایت فلایت گلوبال، براساس اطلاعات منتشره، خدمه هواپيمايي از وجود شرايط بد و آب و هوايي در مسير پروازي به سمت سائوپائولو آگاه بودند. كاپيتان هنريكه استفانینی ۵۳ ساله و با سابقه درخشان ۳۰ ساله كه يكي از بهترين خلبانان تام لاينر است، مسئوليت اين پرواز را بر عهده داشت.

كاپيتان قرار است به دليل مشكل معكوس كننده نيروي پيشرانش موتور در سمت راست اين هواپيما را به سمت فرودگاه سائوپائولو به پرواز در بياورد. زماني كه كاپيتان قصد فرود بر رو باند فرودگاه را داشته باشد، از نيروي معکوس کننده نیروی پیشرانش استفاده مي كند. براساس اين سيستم، جريان خروجي هوا كه از پشت موتور خارج مي شود به نيروي پيشرانش تبديل شده به نيروي معكوسي تبديل شده و نيروي پيشرانش از سمت عقب هواپيما وارد عمل مي شود و بنابراين سرعت هواپيما به هنگام فرود كاهش مي يابد.

كاپيتان در ساعت ۱۷:۱۸ دقيقه به وقت محلي، هواپيما را از فرودگاه سالگادو به پرواز در مي آورد و در مسير پروازي به سمت فرودگاه سائوپائولو قرار مي گيرد. از آن جايي كه شرايط آب و هوايي بد است، كاپيتان به طور مداوم مسير پروازي خود را تغيير مي دهد تا با بارش و هواي نامساعد ناشي از ابرهاي كومولونیمبوس مواجه نشود و سعي مي كند كه در دام ابرهاي خطرناك نيفتد ، ولي بالا و پايين شدن هوايي باعث ترس و وحشت مسافران مي شود. كاپيتان و خدمه هوايي از مسافران درخواست مي كنند كه كمربندهاي ايمني خود را در طول مسير هرگز باز نكنند.

كاپيتان بالاخره بعد از ۱:۳۰ساعت به فرودگاه مقصد نزديك مي شود و پس از اين واحد برج مراقبت به او مجوز فرود را صادر مي كنند،خلبان در صدد برمي آيد كه هواپيما را در فرودگاه به زمين بنشاند. خلبانان قبلي اعلام كرده اند كه باند فرودگاه سائوپائولو به علت باران لغزنده بوده و بنابراين كليه خلبانان بايد با احتياط هواپيما را روي باند فرودگاه فرود بياورند و لذا كاپيتان پرواز ۳۰۵۴ بايد موارد احتياطي لازم را رعايت كند. خلبانان بايد با رعايت كليه موارد احتياطي به فرودگاه نزديك شده و فرود بيايند. پرسنل برج مراقبت مجوز لازم را براي فرودگاه هواپيماي شماره ۳۰۵۴ صادر مي كنند و كاپيتان براي فرود آماده مي شود.

خلبان و كمك خلبان؛ هواپيما را روي باند فرودگاه مي نشانند ولي از آن جايي كه باند فرودگاه لغزنده است قادر به كنترل سرعت هواپيما نيستند. بنابراين هواپيما متوقف نشده و به حركت خود ادامه مي دهد. كاپيتان نمي تواند هواپيما را كنترل كند بنابراين هواپيما به سمت چپ به ناگهان مي چرخد و با سرعت سرسام آوري از باند فرودگاه خارج شده و به سمت خيابان واشنگتن لوئیس به پرواز در مي آيد و در نهايت به ساختماني برخورد كرده و منفجر مي شود. مردم شهر مبهوت مي مانند. رسانه هاي هاي جهان به سرعت خبر انفجار هواپيماي شماره پرواز ۳۰۵۴ را مخابره مي كنند. در اثر انفجار، ۱۸۷ مسافر هواپيما و ۱۲ نفري كه در محل حضور داشتند كشته مي شوند. بازرسان هوايي در صدد بازرسي و بررسي صحبت هاي خلبان و كمك خلبان برمي آيند و جعبه سياه هواپيما به دفتر مركزي شركت ارسال مي شود. بازرسان هوايي بعد از بازرسي جعبه سياه متوجه مي شوند كه اهرم تراتل موتور سمت راست باز بوده و اين اهرم نيروي پيشرانش موتور را تنظيم مي كند و برعكس اهرم تراتل موتور سمت چپ بسته بود و بنابراين نتيجه مي گيريم كه نيروي پيشرانش بالا و زياد بوده است.

بنابراين متوجه مي شويم كه هر دو اهرم بايد بسته باشند و به همين خاطر موتور سمت راست نيروي پيشرانش بالايي را توليد كرده و برعكس موتور سمت چپ خاموش بوده، لذا هواپيما روي باند به سمت چپ چرخيده و در نهايت به ساختمان برخورد كرده و منفجر شده است. با آناليز داده هاي جعبه سياه مشخص مي شود كه سطوح اسپویلر زمینی هواپیما به محض فرود بر روي باند بسته بودند. روي بال هاي هواپيما ، اسپویلرها قرار دارند كه به هنگام فرود به مانند صفحه هايي به صورت خودكار رو به بالا باز مي شوند و به عنوان مانعي در برابر جريان هوا قرار مي گيرند و يك نيرو به سمت عقب ايجاد مي كنند، در نتيجه باعث كاهش سرعت هواپيما روي باند فرودگاه مي شوند. بازرسان متوجه مي شوند كه به علت باز بودن اهرم تراتل موتور سمت راست، سطوح اسپویلر به صورت خودكار باز نشده اند، بخاطر اين كه هواپیمای ایرباس  به گونه اي طراحي شده كه اسپويلرها به هنگام فرود باز شوند و از آن جايي كه خلبانان اهرم را قبل از فرود فعال نگه داشته بودند و هر دو اهرم تراتل بسته بود، ولي به علت باز بودن تراتل سمت راست، سيستم فرود هواپيما به طور موثر عمل نكرده و شرايط بدتر شده است. بنابراين اهمال كاري خلبانان در بستن اهرم تراتل سمت راست جاي سوال است.

بازرسان علت بسته نشدن اهرم تراتل سمت راست را در گزارش رسمي خود منعكس مي كنند. براساس فرضيه اول، بازرسان، به وجود نقص در سيستم كنترل كننده قدرت موتور سمت راست شك كرده و احتمال مي دهند كه به همين دليل داده هاي غلط ارسال شده و در نتيجه اهرم تراتل سمت راست باز مانده و نيروي پيشرانش ايجاد شده است.

براساس تجارب هوايي فرضيه دوم منطقي به نظر مي رسد و خلبانان بايد و شايد دستورالعمل هاي فرود را اجرا نكرده اند. با آناليز صحبت هاي كاپيتان متوجه مي شويم كه كا    پيتان استفانینی نسبت به فرود هواپيما در فرودگاه سائوپائولو نگران بوده و وضعيت باند فرود را نامناسب قلمداد كرده بود. بنابراين يك خلبان نگران نمي تواند عملكرد بهتري داشته باشد. نگراني نسب به سطح لغزنده باند فرودگاه و عدم فعال شدن سيستم ترمز خودكار چرخ ها و اسپويلرها باعث شده تا كاهش سرعت هواپيما بر روي باند فرودگاه را متوجه نشوند، در نتيجه پديده اي بنام هایدرو پلنینگ ، چرخ هاي هواپيما باز نشده و هواپيما نيز به حركت خود ادامه داده و فاجعه اي رخ داده است.

با آناليز صحبت هاي خلبانان و داده هاي وارد شده به جعبه سياه متوجه مي شويم خلبانان فقط معكوس كننده نيروي پيشرانش موتور را فعال كرده بودند. بخاطر اين كه خوب مي دانستند كه نمي توانند نيروي معکوس کننده پیشرانش موتور سمت راست را كنترل كنند، بنابراين اهرم تراتل موتور سمت راست را به سمت عقب كشيده تا از اين نيرو جلوگيري كنند و فقط به كمك معکوس کننده پیشرانش موتور سمت چپ سرعت هواپيما را كم كنند. حال خلباني با سابقه درخشان اين اشتباه را مرتكب شده جاي سوال است.

ولي بازرسان بازهم به تلاش هاي خود ادامه مي دهند. بازرسان متوجه مي شوند كه خلبان با يك روش قديمي زماني كه فقط يك نيروي معكوس كننده پيشرانش در اختيار داشته مي توانسته هواپيما را متوقف كند، و آن هم به عقب كشيدن اهرم تراتلي فاقد نيروي معكوس كننده تا آن را ببندد، ولي كاپيتان استفانینی حتي اين روش قديمي را نيز انجام نداده، و اهرم ها را در حالت باز رها كرده و در نهايت نيروي پيشرانش افزايش يافته و باعث كاهش سرعت هواپيما روي باند هواپيما نشده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =