اخبارویژه

تنبيه بوئينگ چقدر موثر بوده است؟

به گزارش وب سایت فلایت گلوبال،  شايد سقوط هواپيما به باور خيلي ها امري عادي است ولي امروزه به مدد تكنولوژي هايي كه ايجاد و فراهم شده اين امر ديگري مانند گذشته قابل قبول نيست و مشخص شده كه حتي هواپيماهاي برترين شركت هاي هوايي نيز دستخوش سانحه شده و سقوط كرده است.

اگر به گذشته برگرديم ملاحظه خواهيم كرد كه يك فروند هواپيماي بوئينگ مكس متعلق به شركت اندونزيايي لاين اير به شماره پرواز ۶۱۰ با مسير پروازي جاكارتا ـ بنگال بعد از سپري شدن ۱۲دقيقه از تيك اف خود سقوط كرده و همه ۸۱۱ مسافر آن در جا كشته شدند.

شايد سقوط هواپيما به باور خيلي ها امري عادي است ولي امروزه به مدد تكنولوژي هايي كه ايجاد و فراهم شده اين امر ديگري مانند گذشته قابل قبول نيست و مشخص شده كه حتي هواپيماهاي برترين شركت هاي هوايي نيز دستخوش سانحه شده و سقوط كرده است. شركت بوئينگ نيز يك شركت مطرح در زمينه ساخت هواپيماست و هواپيمايي كه در مدت ۸ ماه طراحي و توليد شده است و براساس گفته هاي سخنگوي اين شركت هواپيماي نسل آينده نيز است به يكباره سقوط مي كند و فرد مسئولي براي جوابگويي به سانحه نيز وجود ندارد.

حتي خلبان در بدترين شرايط اضطراري ، وضعيت را به برج مراقبت اعلام نمي كند و بازرسان چنين مي انديشند كه اين سانحه عمدي است ولي مشخص مي شود كه اين چنين سانحه اي تعمدي نبوده است.

سقوط هواپيماي بوئينگ مكس ۷۳۷ شركت اتيوپي به شماره پروازي ۳۰۲ ، در مسير پروازي آديس آبابا ـ نايروبي درست ۶ دقيقه بعد از تيك اف و كشته شدن ۱۵۷مسافر نشان مي دهد كه شركت بوئينگ در جهت كاهش اين سوانح اقدامي انجام نداده است.

مشابهت اين دو سانحه و نحوه سقوط هواپيما درست در لحظه تيك اف موجب شد كه بازرسان به محل سقوط سانحه دوم مراجعه كرده و درصدد افشاي راز سقوط اين دو هواپيما بر بيايند.

بعد از سانحه اول كل ناوگان شركت بوئينگ مكس در كل دنيا زمين گير شد و حتي شركت ايكائو، سازمان جهاني پرواز هواپيما، پرواز اين نوع هواپيماها را ممنوع اعلام كرد و بنابراين در همه كشورها، هواپيماهاي بوئينگ با ممنوعيت پرواز مواجه شدند.

بازرسان طي تحقيقات خود به مشكلات نرم افزاري هواپيماها پي بردند و حتي مشخص شد كه سيستم افزایش مشخصه مانور پذیری هواپیما (MCAS)  مشكل دارد و بايد مشكل اين نرم افزار نيز بايد برطرف شود.

سيستم MCAS با فرمان به Stabilizer باعث پايين آمدن دماغه شده ، در گردش هاي تند و با بار بسيار به هنگام بسته بودن فلپ و در زمان واماندگي هواپيما، دوران هواپيما را حول محور عرضي (Pitch) بهبود مي بخشد. خلبان به اين سيستم هيچ فرماني نمي دهد فقط به هنگام بسته بودن فلپ ها كار مي كند.

باوجود اين مشخص مي شود كه شركت بوئينگ از اين مشكل باخبر بوده ولي براي رفع مشكل كار و اقدامي انجام نداده و حتي در مورد اين مشكل به خلبانان هم اطلاع رساني نكرده است. بنابراين شركت بوئينگ به اهمال كاري نسبت به جان انسان ها متهم شد و در نهايت دنيس مويلنبرگ در ويديويي از مردم غذرخواهي كرده و نسبت به حوادث كه اتفاق افتاده اند،ابزار تاسف و پشيماني كرد.

براساس روال بازار، سقوط هواپيما لطمات سنگيني را بر ارزش سهام شركت سازنده و شركت هواپيمايي وارد مي كند، و سهام شركت به يكباره سقوط مي كند. ولي اين بار مشخص شده كه به دليل شباهت هردو سانحه؛ اين احتمال وجود دارد كه خط توليد مكس ۷۲۳۷ براي هميشه تعطيل شده و سهام شركت هم به شدت افت كند.

آقاي نيما رضازاده كارشناس بورس درباره جديدترين تغييرات بورس اين چنين اظهار نظر كرده است: جديدترين آمار و اطلاعات از وب سايت ‌Trading view استخراج شده است. سهام شركت بوئينگ براساس آخرين تغييرات مربوط به ژانويه ۱۹۶۸ با قيمت ۸۴/۲ فروخته شد و در مدت ۲ سال اول ارزش سهام به اندازه ۴۱/۰ سنت تنزل يافت و به پايين ترين قيمت خود رسيد و در طول ۵ سال فقط در يك رنج قيمتي حركت كرده و شركت بوئينگ در سال ۱۹۷۶ براي اولين بار بود كه در بورس نيويورك سهامدار شد.

در سال ۲۰۰۷ قيمت ها رشد كرد تا در نهايت به رقم ۱۰۷ دلار رسيد و دوباره طي بحران مالي سال هاي ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به رقم ۳۱ دلار كاهش يافت، و بعد از اين سال ها بود كه سهام شركت صعود كرد به رقم ۳۷۰ دلار رسيد. به نظر مي رسد كه يك مقاومت رواني باعث شده تا سهام شركت بوئينگ آن چنان مطلوب رشد نكند. ولي سال ۲۰۱۹، مصادف با رشد و ترقي سهام شركت بوئينگ بود طوري كه ارزش سهام به ۴۴۰ دلار رسيد. در همين دوران بود كه براساس آناليز فني ، بعد از درهم شكسته شدن مقاومت و برگشت قيمت به مقاومت اصلي ، با حوادث مربوط به بوئينگ ۷۳۷، نتوانستيم قيمت سهام شركت بوئينگ را آناليز كنيم. اگر قيمت سهام شركت بوئينگ به كمتر ۳۷۰ دلار تنزل نكند، به صعود خود ادامه خواهد داد.

بايد متذكر شويم كه جدول بورس ماهانه بوده و در طي هر ماه تغييرات و نوسانات زيادي بر بورس نيويورك وارد مي شود. با بررسي و كاوش تغييرات بورس متوجه مي شويم كه كاهش قيمت سهام شركت بوئينگ كاملا منطقي بوده و حوادث سقوط هواپيماهاي بوئينگ، تنزل قيمت سهام را تسريع كرده ولي در نهايت اين اتفاق بايد رخ مي داد و مشخص است كه به تدريج و به مرور زمان اين حوادث فراموش خواهد شد ودوباره سهام  شركت بوئينگ روند صعود خود را طي خواهد كرد.

نويسنده مقاله اذعان مي كند كه شركت بوئينگ نه تنها جريمه نشده بلكه سازمان هواپيمايي نيز اين شركت را مجازات نكرده است و كليه ضررهاي مالي اين شركت مي تواند با تدابير بخش مالي بازيابي بشود ولي در اين ميان ۳۳۸ مسافر، قرباني اهمال كاري هاي شركت بوئينگ شد كه مسئولي در شركت نسبت به اين حادثه جوابگو نيست.

بنابراين لازم است كه نهادهاي بين المللي بيشتري به اين حوادث رسيدگي كرده و شركت هاي هواپيمايي فقط متحمل خسارات مالي نشده و مجازات هاي سنگين تري براي آن ها وضع شود.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =