اخبارویژه

بوئینگ ۷۳۷ MAX موجب برون سپاری امنيت هوايي اداره هوانوردی فدرال می شود

به گزارش فلایت گلوبال، شركت بوئینگ از خلبانان و دیگران برای بازدید از كارگاه هواپيماسازي رنتون، واشنگتن در روز چهارشنبه که هواپيماي ۷۳۷ مکس در تلاش برای نشان دادن چگونگی بهبود ایمنی در هواپیما است که دو سقوط مرگبار در ۶ ماه گذشته است دعوت كرد(۲۷ مارس) آسوسیتد پرس.

در مجموع ۷۹ شرکت تحت سیاست های فدرال مجاز به اجازه دادن به مهندسان و یا سایر کارکنان در مورد ایمنی گزارش شده به اداره هوانوردی فدرال در سیستم های که به نظر نمی رسید ، به جای ناديده انگاري همه بازرسی به آژانس دولتی مهم ترين وظيفه باشد.

به منتقدان، این یک نقطه ضعف نظارتی است. در مجموع ۷۹ شرکت تحت سیاست های فدرال مجاز به اجازه دادن به مهندسان و یا سایر کارکنان گزارش محرمانه در مورد ایمنی به اداره هوانوردی فدرال در سیستم هایی هستند که به نظر نمی رسد و نه همه بازرسی ها به دولت آژانس مهم ترین  باشد. منتقدان، آن را یک نقطه ضعف نظارتی مي پندارند.

سناتور ریچارد بلومتالال، دون کان، در بیانیه ای اعلام کرد که اداره هوانوردی فدرال در مورد پروازهاي ارزان قيمت هم تصمیم گرفته است – که امن و ايمن نيست. و امنيت پرواز را به اداره نيرومند مي سپارند. به طوری که اداره هوانوردی فدرال دوباره مسئول امنیت است.

برنامه بازرسی ایمنی به طور گسترده ای تحت نام نامطلوب مجوز تعیین سازمان است. پس از سقوط دو جت هواپيمايي شركت Lion Air  در اندونزی، که در ماه اکتبر، ۱۸۹ نفر کشته شد و ماه گذشته هواپیماهای اتيوپي با ۱۵۷ مسافر و خدمه سقوط کرد.

فهرست شرکت هایی که توسط اداره هوانوردی فدرال تایید شده اند شامل برخی از نام های شناخته شده در هواپیمایی مانند سازنده های هواپیمایی Learjet و Gulfstream و شرکت های Helicopter Bell و Sikorsky هستند. شرکت ها کارگران را به عنوان “تعیین کننده اداره هوانوردی فدرال انتخاب می کنند و اجازه می دهند تا در هنگام ارزیابی ایمنی برای اداره فدرال اقامت خود را در دست داشته باشند و سپس کار خود را بررسی می کنند.

بوئینگ، مانند بسیاری از شرکت های هواپیمایی، به این سیستم بستگی دارد تا بتواند رقابت کند. سازنده هواپیما نوع ۷۳۷ MAX را معرفی کرد، مجموعه ای از هواپیما که در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ طراحی شده بود. مدل جدید ۷۳۷ Max که در سال ۲۰۱۷ توسط اداره هوانوردی فدرال تایید شده بود، برای رقابت با هواپیمای ایرباس و محبوب آن، هواپیمای A320 ساخته شد.

برای توليد هواپيماي ۷۳۷ MAX ، بوئینگ یک سیستم ضد سقوط اتوماتیک مبتنی بر نرم افزار را توسعه داد که به عنوان عامل اصلی در هر دو سقوط است. سیستم طراحی شده تا خلبانان احساس کنند هواپیمای داینامیک پرواز مشابه نسخه های قبلی دارد. اما در دو سقوط، سیستم یا سنسورهایی که در آن از کار افتاده است، بدتر عمل می کند و فشار هواپیما را به سمت زمین می کشد چون خلبانان سعی کردند هواپیما را در هوا نگه دارند.

دن الول، مدیر اجرایی اداره هواپیمایی فدرال، ماه گذشته به کمیته فرعی هواپیمائی و فضایی کمیته بازرگانی سنا گفت که سیستم، سیستم تقویت ویژگی های مانور، ابتدا توسط اداره هوانوردی فدرال اداره هوانوردی فدرال مستقیما تحت نظارت قرار گرفت، اما پس از آن، واگذاري نظارت به معاونت توسعه ، “سطح راحتی” سازمان با سیستم افزایش یافته است.

این نوع افشاگری است که باعث افزایش نگرانی می شود. نماينده ايالات متحده پيتر دي فازيو دي اوره رئیس کمیته خانه حمل و نقل و زیرساخت” گفت: “همانطور که من آن را درک می کنم، هر سیستم که ایمنی انتقادی قرار بود باید نظارت مستقیم اداره هواپیمایی فدرال باشد.

مسئله بزرگتر، دي فازيو گفت، این است که تا چه حد اداره هواپیمایی فدرال مشارکت داشته است در تمایل  بوئينگ نسبت به رقابت با ايرباس باعث شده كه مسئله ايمني در معرض خطر قرار گيرد.

دي فازيو، که قصد دارد جلسه کمیته ای در مورد این موضوع را برگزار کند، گفت: ما باید مشخص کنیم که آیا بوئینگ اداره هواپیمایی فدرال را  تحت فشار فائو قرار داده است.

خودپنداره شرکت ها تحت نظر اداره هواپیمایی فدرال در دهه های مختلف به شکل های مختلف مجاز است. اما تا سال ۲۰۰۵، سیستم معاونت توسعه ملي ایجاد نشد تا کارکنان بخش خصوصی را به عنوان مجرب بودن به عنوان چشم و گوش اداره هواپیمایی فدرال در توسعه هواپیما منصوب کند.

دلیل این امر این بود که بازرسان بخش خصوصی می توانند از امکانات معمول هواپیمایی که در حال توسعه هستند، استفاده کنند، و اجازه می دهد تیم اداره هواپیمایی فدرال روی سیستم های سخت تر و خطرناک تمرکز کند. با توجه به گزارش ایمنی هواپیمایی تجاری در ایالات متحده آمریکا، از سال ۲۰۰۹ تاکنون مسافر هواپیمایی جنوب غربی پس از ناتواني موتور هواپيماي ۷۳۷  در برخاست از فرودگاه در سال گذشته، مسافران كشته شدند. برنامه معاونت توسعه ملي در سال ۲۰۱۸ مجددا مجاز شناخته شد.

و هنوز هم پشتیبانی اداره هواپیمایی فدرال است. اداره هواپیمایی فدرال در بیانیه ای اظهار داشت که شرکت ها مجبور به پذيرش بازرسي پلیس نیستند. وی گفت: این سازمان مستقیما در آزمایش و صدور گواهینامه های جدید و ویژگی های جدید و فن آوری دخیل است.”

اما این برنامه بدون مسائل آن بوده است. در سال ۲۰۱۵، بازرس کل وزارت حمل و نقل در گزارشی اظهار داشت که او چهار نمونه از خودآزادی را پیدا کرده است که در آن کارکنانی که تحت برنامه معاونت توسعه مشغول به کار هستند تحت فشار قرار می گیرند که می تواند منجر به نگرانی از وظایف ایمنی برای برآورده شدن برنامه های ایمنی  لوین اسکوئل، بازرس کل، به کمیته فرعی مجلس سنا، گفت که دو مورد از این موارد از بوئینگ آمده است.

بوئینگ در بیانیه ای به USA TODAY گفت که روند استفاده از “کارکنانی که نمایندگان اداره هواپیمایی فدرال نامگذاری شده اند” منجر به امن ترین سیستم حمل و نقل در جهان شده است. کارکنان آن در هنگام انجام این نقش به طور مستقل از طرف اداره هواپیمایی فدرال عمل می کنند.

این برنامه در معرض خطر لغو نیست. اداره هواپیمایی فدرال برآورد می کند که اگر برنامه ای وجود نداشته باشد، باید ۱۰،۰۰۰ بازرس دیگر را با هزینه ای ۱٫۸ میلیارد دلار با هزینه های اضافی استخدام کند.

این تنها کنگره نیست که شکاک است. اتحادیه ای که نمایندگان بازرسان اداره هواپیمایی فدرال ، متخصصان ایمنی حرفه ای حمل و نقل هوایی است، با گسترش سیستم معاونت توسعه سالها مخالف است.

مایک پررون، رئيس اتحادیه گفت: “آنها برنامه معاونت توسعه را بیش از حد گسترش داده اند. لری رونی، رئیس هیئت ائتلاف انجمن های خلبانان هواپیمایی، سازمان چتر سازمان های خلبان هواپیمایی و خلبان، نمای دید بیشتری را به نمایش می گذارد.

در حالی که تصدیق می کند که مسائل مربوط به اجازه دادن به تولیدکنندگان هواپیما در نقش نظارتی وجود دارد، او گفت که اداره هواپیمایی فدرال ممکن است تخصص یا نیروی انسانی را برای رسیدگی به این وظیفه نداشته باشد.
کل سیستم بر اساس اعتماد بین یک شرکت هواپیمایی و تنظیم کننده است. و، رونی با اشاره به آخرین سقوط ۷۳۷ حداکثر، هنوز نمی شود دید که جایی که شكست در توسعه سیستم تقويت مانور هوايي دروغ است. او گفت: “در این حادثه خاص، هواپيما درهم شكست، یا اين كه براي كنارگذاشتن هواپيما تعجيل بود؟ این یک داستان برای یک روز دیگر است.”

منبع

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =