اخبارویژه

بوئينگ آمريكايي، مسافران هوايي را به كام مرگ مي كشاند

به گزارش وب سایت فلایت گلوبال، يك فروند هواپيماي Boeing 737 MAX  ، كه به شركت هواپيمايي اندونزي با عنوان ليون اير تعلق داشت،  درست ۱۳ دقيقه بعد از پرواز، در درياي جاوا سقوط كرد و همه ۱۸۹ مسافر آن در دم كشته شدند. اين سانحه ۶ ماه قبل رخ داد. چند ماه بعد  يك هواپيماي بوئينگ متعلق به شركت هواپيمايي اتيوپي در ۱۰ مارس ۲۰۱۹، با ۱۵۷ مسافر و تنها  شش دقيقه بعد از پرواز سقوط كرد و همه مسافران آن كشته شدند.

يك فروند هواپيماي Boeing 737 MAX  ، كه به شركت هواپيمايي اندونزي با عنوان ليون اير تعلق داشت،  درست ۱۳ دقيقه بعد از پرواز، در درياي جاوا سقوط كرد و همه ۱۸۹ مسافر آن در دم كشته شدند. اين سانحه ۶ ماه قبل رخ داد. چند ماه بعد  يك هواپيماي بوئينگ متعلق به شركت هواپيمايي اتيوپي در ۱۰ مارس ۲۰۱۹، با ۱۵۷ مسافر و تنها  شش دقيقه بعد از پروا سقوط كرد و همه مسافران آن كشته شدند.

تجزيه و تحليل دو حادثه سقوط هواپيما

براساس تحقيقات بازرسان مشخص شد كه در هر دو هواپيما، سامانه خلبان خودكار يا همان اتوپايلوت اشكال دارد، در نهايت باعث شده تا هواپيما در درياي جاوا سقوط كند و ۱۸۹ مسافر آن نيز قرباني اين نقص فني شوند. بازرسان به اين قضيه پي بردند كه در هر دو سانحه هوايي، خلبان و كمك خلبان بعد از اين كه به نوع نقص فني پي بردند؛ تلاش و كوشش كردند تا از سقوط هواپيما جلوگيري كنند ولي موفق نشدند و بنابراين مرگ همه آن ها را به كام خود كشيد.

اگرچه تحقيقات و بازرسي هاي سقوط هواپيماي بوئينگ Boeing 737 MAX تمام نشده ولي مشخص است كه اين سامانه كنترل خودكار اين هواپيما مانند هواپيماي قبلي، دچار نقص فني شده و كنترل پرواز خود را از دست داده است. البته دفتر مركزي شركت بوئينگ در خصوص حادثه اقدامي نكرده و دستورالعملي را بخش نامه نكرده است يا حتي خلبانان را نيز آموزش نداده تا به هنگام مواجه با اين نوع حوادث بتوانند هواپيما را كنترل كنند. كليه خلبانان دنيا در اين زمينه به مراجع هواپيمايي كشور متبوع خود شكايت كرده اند ولي تا بحال شركت بوئينگ در خصوص رفع اشكال اقدامي نكرده است.

بعد از بوئينگ Boeing 737 MAX شركت هواپيمايي در تاريخ ۱۰ مارس ۲۰۱۹سقوط كرد  ، نهادهاي هواپيمايي بيش از ۴۰ كشور شامل هند ، چين، استراليا و انگلستان ، اعلام كردند كه ديگر به هواپيماهاي Boeing 737 MAX  در آسمان كشور متبوع خود اجازه پرواز نخواهند داد. علي رغم اين اداره هوانوردي ايالات متحده (FAA) و سخنگوي شركت بوئينگ طي اعلاميه اي بيان كردند كه اين نوع هواپيما ايمن است و شركت هاي هوايي مي توانند از آن استفاده كنند. ولي اين اعلاميه تنها ۴۸ ساعت دوام داشت و هر دو سخنان خود را باز پس گرفتند بخاطر اين كه احتمال دادند كه دوباره حادثه مشابهي رخ خواهد داد.

شركت هواپيمايي ايالات متحده(FAA) بايد بلافاصله بعد از سقوط هواپيماي بوئينگ شركت هواپيمايي اتيوپي، بايد حافظ جان و مال مردم مي شدند و عدم پرواز هواپيماهاي بوئينگ مكس ۷۳۷ را صادر مي كردند. با كمي دقت متوجه مي شويم كه مراجع هواپيمايي رفتارهاي دوگانه اي دارند و اگر اين چنين هواپيمايي در داخل ايالات متحده ساخته نشده بود بازهم اين چنين رفتار مي كردند، مشخص است كه اين چنين مراجعي رفتارهاي دوگانه و متناقضي دارند.

مشخص است كه شركت بوئينگ در گذشته  اين چنين هوا    پيماهايي را توليد نمي كرده است. شركت بوئينگ طي ساليان متمادي پيشتاز صنايع هوايي بوده است. ولي بخاطر رقابت با رقيب ديرينه خود، ايرباس و هواپيماهاي جديد اين شركت Airbus A320  NEO ، اعلام كرد كه جديدترين هواپيماهاي اين شركت تحت عنوان بوئينگ مكس ۷۳۷ كاملا ايمن بوده و مي توان به عنوان هواپيماهاي جايگزين NG737 استفاده شود. شركت بوئينگ ۷۳۷ مكس قصد داشت تا مشتريان خود را به خريد اين هواپيما مجاب كرده و نشان دهد كه خلبانان براي يادگيري پرواز در مقايسه با هواپيماهاي NG737 به زمان كمتري نياز دارند.

بدين ترتيب مشتريان راضي مي شدند تا اين نوع هواپييماها را خريداري كرده و حتي با اين كار در هزينه هاي آموزشي خلبانان خود صرفه جويي مي كردند. بدين ترتيب خلبانان در مقايسه با هواپيماي NG37 در مدت زمان كمتري، نحوه خلباني اين نوع هواپيماها را فرا گرفته و اين مزيت مي توانست نقيصه سامانه خودكار هواپيما را مخفي كند. شركت بوئينگ اين چنين مي انديشيد كه سامانه خودكار خلبان در مقايسه با عملكرد خلبانان كاراتر است و به همين دليل ، نقطه ضعف شركت، دست پاچگي خلبانان به هنگام بروز حوادث بود و اين نوع عملكرد و تفكر طي ساليان سال نتايج مرگباري را به دنبال داشته است.

زماني كه به گذشته نگاه مي كنيم و به عقب برمي گرديم، رفتار عجولانه مديران شركت هواپيمايي ايراني در زمينه عقد قرارداد خريد هواپيماي بوئينگ مكس ۷۳۷ كاري زننده و ناشايست جلوه مي كند و اين اقدام با خروج نابهنگام آمريكا از برجام همزمان بود. با مقايسه متوجه مي شويم كه قيمت هواپيماي بوئينگ مكس ۷۳۷ در مقايسه با NG737 گرانتر است، البته مشخص است كه اين هواپيما، همان تعداد مسافر را در خود جاي مي دهد و متناسب با آب و هواي ايران فقط ۵ درصد در به لحاظ مصرف سوخت صرفه جويي مي شود و با اين اوصاف و تعاريف فقط ۱۰درصد نسبت به هواپيماي NG737  گرانتر است.

مشخص است كه هواپيماي Boeing NG 737 در طول ۲۰ سال گذشته ، يك هواپيماي ايمن، مطمئن با عملكردي بالا بود و بسياري از شركت هاي هواپيمايي به اين قضيه اذعان كرده اند. شركت هواپيمايي ايراني مي توانند اين هواپيما را با نصف قيمت هواپيماي بوئينگ MAX 737 خريداري كنند و اين خود امتياز محسوب مي شود. حال با توجه به اين مزايا و جنبه هاي مثبت هواپيماي NG737 اين سوال پيش مي آيد كه چرا مديران شركت هاي هواپيمايي دوست داشتند كه هواپيمايي بس گران تر از اين هواپيما را خريداري كنند؟ در دوران تصدي گري آقاي عباس آخوندي اين اتفاق رقم خورد.

بنابراين با دقت متوجه مي شويم كه هواپيماي NG737 براي شرايط جوي ايران كاملا مناسب است و نبايد به گزينه هاي ديگر فكر كرد. زماني كه مديران ايراني با شركت بوئينگ در زمينه نوسازي ناوگان هواپيمايي قراردادهايي را منعقد مي كردند؛ هواپيماي بوئينگ MAX737 در ابتداي راه بود و نمي توانست امتياز لازم را مانند هواپيماي  NG737 كسب كند. هواپيماي NG737 طي ساليان متمادي بروز نگه داشته شده و هميشه آخرين بروزرساني هاي نرم افزاري روي سيستم آن نصب شده است.

ولي در اين ميان بعضي افراد نا آگاه باور كردند كه اين بار نيز شركت بوئينگ اين نوع هواپيما را بروز رساني كرده و درصدد برآمدند تا به عوض هواپيماي NG737، هواپيماي بوئينگ MAX737   را خريداري كنند. هواپيماي MAX737 به دليل نقيصه سامانه كنترل خلبان خودكار جايگاه خود را از دست داده است و شايد تا زماني كه شركت بوئينگ نسبت به رفع اين نقيصه اقدامي نكند، همچنان ممنوع پرواز خواهد بود.

البته بايد اين قضيه را به فال نيك بگيريم كه موافقت نامه خريد هواپيماي MAX737  بين شركت هاي هواييي بوئينگ و ايرباس و شركت هاي ايراني دليل خروج نابهنگام آمريكا از برجام محقق نشد، و همين امر موجب شد تا  آسمان ايران و بودجه عمومي كشور، خسارات سنگين سقوط هواپيماي بوئينگ MAX737   را متحمل نشود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =